Model Of Matter

2025 – Kiosk Gent – Thomas Hitchcock

‘MODEL OF MATTER’ uitgevoerd op 06.03.2025 als onderdeel van/tijdens de tentoonstelling Abstract Entities van Thomas Hitchcock.

In ‘Model of Matter’ verken ik de complexe relatie tussen het lichaam en lichaamsafbeeldingen, waarbij ik me richt op de principes van schoonheid en de veranderlijkheid van onze percepties. Het lichaam fungeert vaak als slachtoffer van de dwingende normen en idealen die heersen binnen de lichaamscultuur, vergelijkbaar met de manier waarop de Art Nouveau beweging de natuur als inspiratiebron gebruikte om schoonheid vast te leggen in haar meest elegante en vloeiende vormen. De onophoudelijke vergelijking met anderen en de onophoudelijke competitie die daaruit voortvloeit, leidt tot een diepere vorm van vervreemding – zowel van onszelf als van elkaar. Wanneer is ons lichaam niet langer onszelf, maar eerder een object in de ogen van anderen? Historisch gezien heeft kunst altijd gediend als een spiegel van de samenleving, een gedetailleerde weergave van wat we wilden zien. Deze reflectie creëert een bewustzijn dat ons dwingt onszelf te bekijken door de lens van de ander. In deze onderliggende strijd vind ik het essentieel om bestaande beelden te ontleden en opnieuw te onderzoeken.                                     Mijn kunst is een communicatief instrument dat mogelijkheden biedt om gevestigde normen rond lichamen te bevragen en af te breken.

 

 

‘MODEL OF MATTER’ performed on 06.03.2025 as part of/during the exhibition Abstract Entities by Thomas Hitchcock.

In Model of Matter, I explore the complex relationship between the body and body images, focusing on the principles of beauty and the mutability of our perceptions. The body often acts as a victim of the compelling norms and ideals that prevail within body culture, similar to the way the Art Nouveau movement used nature as inspiration to capture beauty in its most elegant and fluid forms. The relentless comparison to others and the incessant competition that results leads to a deeper form of alienation – both from ourselves and each other. When is our body no longer ourselves, but rather an object in the eyes of others? Historically, art has always served as a mirror of society, a detailed representation of what we wanted to see. This reflection creates a consciousness that forces us to view ourselves through the lens of the other. In this underlying struggle, I find it essential to dissect and re-examine existing images. My art is a communicative tool that provides opportunities to question and break down established norms around bodies.