My, I Present You 2025

In mijn kunstpraktijk staat de hervisualisering van lichamelijkheid centraal. Ik verken en transformeer de grenzen van het lichaam-zijn naar een diepere, conceptuele beleving. Door gebruik te maken van multimediatechnologieën, rituelen en traditionele elementen creëer ik een unieke vierde dimensie binnen performance waarbij actietheater een belangrijke rol speelt. Mijn werk is doordrenkt van beweging; het is een continue zoektocht naar de dynamiek van voortbewegen. Ik streef ernaar om waarden te ontleden en tegelijkertijd een vernieuwende beeldende identiteit op te bouwen die gekenmerkt wordt door verschuivingen en veranderingen.

Als performer onderzoek ik de grens tussen lichaam en object. In mijn werk My, I Present You” onderzoek ik eeuwenoude Venusbeelden die zijn geplaatst in een tijd waarin de authenticiteit van een beeld niet langer te achterhalen is. Ik werk met materialen die eveneens in de kunstgeschiedenis zijn gebruikt, maar die door hun veranderlijkheid in interactie met de omgeving nu een nieuwe betekenis krijgen. Vanuit mijn achtergrond als danser, waar perfectie in nabootsing centraal stond, wil ik performance inzetten als een ervaring die de grenzen tussen lichamelijkheid en objectiviteit overstijgt.

My, I Present You” toont de zoektocht van een performer/danser naar een portret van hoe ik me wens te presenteren in een Westers kunstenlandschap dat door de eeuwen heen schoonheid voorop heeft gesteld. Schoonheid, die op zich een abstract gegeven is, maar toch visueel werd gemaakt.

 

Model Of Matter
Combineert een meetinstrument uit de klassieke beeldhouwkunst met de vormgeving van eenballetbarré. Een schaalmodel van mijn lichaam dient als maatstaf, gegoten in een veranderlijke materie die identiek is aan een klassiek schildermedium. Wanneer is ons lichaam niet langer onszelf, maar eerder een object in de ogen van anderen? Historisch gezien heeft kunst altijd gediend als een spiegel van de samenleving, een gedetailleerde weergave van wat we wilden zien. Deze reflectie creëert een bewustzijn dat ons dwingt om onszelf te bekijken door de lens van de ander. In deze onderliggende strijd vind ik het essentieel om bestaande beelden te ontleden en opnieuw te onderzoeken.

Door gebruik te maken van meetinstrumenten uit de beeldhouwkunst en schilderpigmenten presenteer ik een Venusbeeldje van mijn eigen lichaam. Hiermee zet ik vraagtekens bij de duplicatie van identieke idealen. Tijdens het smeltproces verdwijnt uiteindelijk de vormgeving waardoor enkel een abstracte rest overblijft. De performance vertrekt vanuit de vijf houdingen van Venusbeelden die ik aanneem, maar naarmate de tijd verstrijkt, evolueren deze in abstracte bewegingen. Hierdoor beweeg ik voorbij het object en zoek ik een comfortabele vorm van mezelf, die via het principe van een theremin hoorbaar wordt gemaakt.

Materialen: metaal, plexi, titaniumwit pigment, arabische gom, water, computergestuurd programma en geluidsinstallatie.

 

Breaking The Mould
De ruimte tussen deze objecten ademt haar eigen inherente spanning uit, een subtiele uitnodiging tot reflectie op het onzegbare en het onbewuste. Centraal in het werk staat een mal van mijn eigen lichaam op ware grootte. Deze mal, gemaakt van een bewust gekozen flexibel materiaal, symboliseert een overstijging van het fysieke afgietsel, een artistieke stap die de grenzen van het object doorbreekt en ruimte biedt voor interpretatie.

Het rijzen, verrijzen en neerdalen in een draagveld en uiteindelijk opgevangen worden in een ondersteunend draagvlak waarbij mijn spiegelbeeld opdijnt in het heden wat niet langer bevreemdend maar aansluitend aanvoelt.

Door het contact met het ontwerp van mijn lichaam ontstaat er een onzichtbare maar diepe verbinding, een moment van stilzwijgende interactie. Het object stimuleert de toeschouwer om na te denken over de relatie tussen zelf en ander, tussen object en waarnemer en opent een poort naar het onzegbare dat schuilt in de ruimte tussen deze fysieke vormen.

Materialen: rubber, PU-schuim en water.

Incomplete Venus
Toont de relatie tussen het fysieke en het virtuele, het klassieke en het hedendaagse door verschillende modellen van (re)presentatie en documentatie ter discussie te stellen.
De Venus-sculpturen dienden ooit als idealen van het perfecte model van het lichaam maar nu hebben deze holle reproducties een fragiele en gefragmenteerde aanwezigheid. Bij nadere beschouwing van de reproducties van de sculpturen valt op hoe het verval van de verheerlijking van het lichaam aanwezig is. Sommige zijn beschadigd, gefragmenteerd en verminkt, wat het idee van een transformatieproces binnen de cyclus der dingen versterkt. Er ontstaan nieuwe dialogen met de reproducties van klassieke sculpturen waardoor het begrip van materie een ander karakter en andere consistentie krijgt.

Materialen: 3D-prints, autolak, metaal en zout.

My, I Present You
Als performer ben ik gefascineerd door de relaties tussen materie, sensatie en bewustzijn.
De wereld om ons heen is diepgeworteld in een materiële werkelijkheid. Materie spreekt een taal die ik kan aanraken, voelen en ervaren. Ik zoek mijn waarheid in een tastbare aanwezigheid die transparantie en reflectie van het moment absorbeert.

De installatie “My, I Present You” toont vijf fotografische beelden van mezelf geprint en samengevoegd in twee identieke glas-in-lood ramen. Het printproces maakt dat de identieke beelden afhankelijk van het gezichtspunt een ander beeld tonen in combinatie met de reflectie van de kijker. Dit werk is ontstaan vanuit een performance-gedreven, conceptueel kader waarin thema’s als transparantie, weerstand, resonantie en verstoring centraal staan. Het is een zoektocht om heersende normen te doorbreken, beperkingen achter te laten en te ontsnappen aan onderdrukking.

In deze schepping vormen glas en hylite de kern van mijn exploraties. Het is niet slechts een materiaal; het fungeert als performer, dirigent, instrument en als krachtige metafoor voor zowel het individuele als het collectieve lichaam. Net als het menselijk lichaam belichaamt het een paradox van kwetsbaarheid en kracht, afhankelijk van de wijze waarop je ermee omgaat. Substantie, connectie en connotatie zijn de essentiële concepten die de basis vormen. Het is een relationele, conceptuele ervaring waarbij ik mezelf presenteer: My, I Present You.

Materialen: mondgeblazen glas, reliëfprint, lood, hylite, metaal en epoxyhars.

Measures
Performance fungeert voor mij als een middel om het waarneembare te ontkaderen en te herkaderen en daagt de kijker uit om de werkelijkheid vanuit nieuwe perspectieven te ervaren. Mijn artistieke praktijk is een uitnodiging om de intieme relatie tussen maker en toeschouwer opnieuw vorm te geven en zo een ruimte voor reflectie en verbinding te creëren.
Ik creëer open structuren die richting geven maar niet beperken zodat de kijker ook kan deelnemen als performer. Het ijkpunt ben ikzelf, mijn eigen hoogte maar het blijft toegankelijk en veranderbaar voor anderen.

Materialen: metalen structuren.

My artistic practice focuses on the re-visualization of physicality. I explore and transform the boundaries of being a body into a deeper, conceptual experience. By using multimedia technologies, rituals and traditional elements, I create a unique fourth dimension within performance in which action theatre plays an important role. My work is imbued with movement; it is a continuous search for the dynamics of movement. I strive to dissect values and at the same time build an innovative visual identity that is characterized by shifts and changes.

As a performer I explore the boundary between body and object. In my work My, I Present You” I explore age-old Venus statues that were placed in a time when the authenticity of a statue can no longer be determined. I work with materials that have also been used in art history but which now gain new meaning through their changeability in interaction with the environment. From my background as a dancer, where perfection in imitation was central, I want to use performance as an experience that transcends the boundaries between physicality and objectivity.

My, I Present You” shows the search of a performer/dancer for a portrait of how I wish to present myself in a Western art landscape that has put beauty first throughout the centuries. Beauty, which in itself is an abstract concept, but was nevertheless made visual.

Model Of Matter
Combines a measuring instrument from classical sculpture with the design of a ballet barre. A scale model of my body serves as a yardstick, cast/moulded in a changeable matter identical to a classical painting medium. When does our body cease to be ourselves, but rather an object in the eyes of others? Historically, art has always served as a mirror of society, a detailed representation of what we wanted to see. This reflection creates a consciousness that forces us to view ourselves through the lens of the other. In this underlying struggle I find it essential to dissect and re-examine existing images.

Using measuring instruments from sculpture and painting pigments, I present a Venus figurine of my own body. In doing so, I question the duplication of identical ideals. During the melting process, the shape eventually disappears, leaving only an abstract residue. The performance starts from the five postures of Venus statues that I assume but, as time passes, these evolve into abstract movements. In this way I move beyond the object and search for a comfortable form of myself which is made audible through the principle of a theremin.

Materials: metal, plexiglass, titanium white pigment, gum arabic, water, computer-controlled program and sound system.

Breaking The Mould
The space between these objects exudes its own inherent tension, a subtle invitation to reflect on the unsayable and the unconscious. Central to the work is a full-size mold of my own body. This mold, made of a deliberately chosen flexible material, symbolizes a transcendence of the physical casting, an artistic step that breaks the boundaries of the object and offers room for interpretation.

The rising, emerging, and descending within a support field, ultimately being caught by a supportive base where my mirror image appears in the present, which no longer feels unfamiliar but rather fitting.

Contact with the design of my body creates an invisible but deep connection, a moment of tacit interaction. The object encourages the viewer to reflect on the relationship between self and other, between object and observer and opens a gateway to the unspeakable that lurks in the space between these physical forms.

Materials: rubber, PU foam and water.

 

Incomplete Venus
Shows the relationship between the physical and the virtual, the classical and the contemporary, by questioning different models of (re)presentation and documentation. The Venus sculptures once served as ideals of the perfect model of the body, but now these hollow reproductions have a fragile and fragmented presence. When looking closely at the reproductions of the sculptures, one notices how the decay of the glorification of the body is present. Some are damaged, fragmented and mutilated, reinforcing the idea of a transformation process within the cycle of things. New dialogues with the reproductions of classical sculptures are created, giving the concept of matter a different character and consistency.

Materials: 3D prints, car paint, metal and salt.

My, I Present You
As a performer I am fascinated by the relationships between matter, sensation and consciousness. The world around us is deeply rooted in a material reality. Matter speaks a language that I can touch, feel and experience. I seek my truth in a tangible presence that absorbs transparency and reflection of the moment.

The installation My, I Present You” shows five photographic images of myself printed and merged into two identical stained-glass windows. The printing process makes the identical images show a different image depending on the point of view in combination with the reflection of the viewer. This work emerged from a performance-driven, conceptual framework in which themes such as transparency, resistance, resonance and disruption are central. It is a quest to break through prevailing norms, leave limitations behind and escape oppression.

In this creation, glass and hylite are at the core of my explorations. It is not just a material; it functions as a performer, a conductor, an instrument and a powerful metaphor for both the individual and collective body. Like the human body, it embodies a paradox of vulnerability and strength, depending on how you engage with it. Substance, connection and connotation are the essential concepts that form its foundation. It is a relational, conceptual experience in which I present myself: My, I Present You.

Materials: mouth-blown glass, relief print, lead, hylite, metal and epoxy resin.

Measures
Performance functions for me as a means to unframe and reframe the observable, challenging the viewer to experience reality from new perspectives. My artistic practice is an invitation to reshape the intimate relationship between maker and viewer and, in doing so, create a space for reflection and connection.
I create open structures that provide direction but do not limit which gives the viewer the opportunity to participate as a performer. The benchmark is myself, my own height, but it remains accessible and changeable for others.

Materials: metal structures.